Naga Markets



Ambra S.A polskim liderem na rynku alkoholi – Rozmowa z Robertem Ogórem, prezesem spółki.Ambra S.A. jest obecnie liderem sprzedaży wina w Polsce z udziałem rynkowym wynoszącym blisko 20%. Wśród produktów oferowanych przez markę wymienić należy Cydr Lubelski, Cin&Cin czy też Piccolo. Choć ostatni rok był dla firmy sporym wyznaniem to,  jak wskazuje prezes firmy, Rober Ogór, w rozmowie z Comparic24, finalnie spółka nie była na tym stratna, na co wpływ miało przesunięcie zakupów konsumenckich, oraz zwiększona sprzedaż droższych produktów. Warto wskazać, że Ambra S.A. należy do grona nielicznych spółek w Polsce, które regularnie (od ponad 10 lat) wypłaca rosnącą dywidendę!

  • Ambra S.A. posiada blisko 20% udziałów w sprzedaży win w Polsce.
  • Spółka posiada również znaczące udziały w Rumunii, Czechach i na Słowacji.
  • Pandemia zmieniła zachowania zakupowe polaków, doprowadzając m.in. do wzrostu sprzedaży win segmentu Premium.

Te artykuły również Cię zainteresują




Ambra S.A. liderem sprzedaży wina w Polsce

Ambra S.A. jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem win. Wśród marek oferowanych przez spółkę wymienić można m.in. Cydr Lubelski, Cin&Cin, Dorato czy też Fresco. Są więc to wyroby bardzo dobrze znane szerokiej społeczności w Polsce. Natomiast jeśli chodzi o warszawski parkiet, to firma zadebiutowała w 2005 roku, i co warte wskazania od tamtego czasu regularnie wypłaca rosnącą dywidendę, co w warunkach polskiej giełdy należy zdecydowanie do rzadkości.

To może Cię zainteresować: “Dzieciaki” vs. fundusze z Wall Street. Ulica odwróciła trend na GameStop

Choć produkty spółki są dobrze znane na rynku krajowym, to warto również zaznaczyć, że poprzez sieć spółek zależnych firma posiada znaczące udziały również na rynku Czeskim, Słowackim i Rumuńskim. W przypadku rynków zagranicznych działania opierają się przede wszystkim na imporcie (z uwzględnieniem, że portfolio w pewny zakresie różni się od tego polskiego). Aktualnie rynki zagraniczne odpowiadają za 30% przychodów całej grupy kapitałowej.

– W ostatnich latach stopy wzrostu przychodu, czy to w Czechach, czy na Słowacji, czy też w Rumunii, były wyższe niż w Polsce, gdzie rośniemy mniej więcej na poziomie wzrostu rynku, bądź czasami udaje się nieco powyżej. W ostatnich 2 latach wzrosty w spółkach zagranicznych były jeszcze większe. – wskazuje Robert Ogór.

Sprzedaż w dobie pandemii i przyszłość rynku

– Najważniejszym efektem było przesunięcie zakupów konsumenckich do sklepów spożywczych oraz przesunięcie konsumpcji do domów. Jak pan wspomniał, jesteśmy liderem sprzedaży win do gastronomii, ale z drugiej strony to jest bardzo mały segment polskiego rynku wina (inaczej niż w przypadku np. branży piwnej). Sprzedaż do gastronomii odpowiada za ok. 3% przychodów grupy, więc mieliśmy tam duże spadki, natomiast efekt przesunięcia wydatków konsumenckich [brak wyjazdów, brak wizyt w restauracjach itd.] spowodował w roku 2020, od czasu kiedy mamy do czynienia z pandemią, wzrost sprzedaży w głównym rynku (zakupy w sklepie spożywczym). Dodatkowo wzrastała sprzedaż produktów droższych, ponieważ te oszczędności, które mieli konsumenci z dużo droższych wydatków restauracyjnych, one były kompensowane droższymi zakupami. Bilans [za 2020] dla naszej spółki nie był niekorzystny – tak wpływ pandemii na działalność firmy określił jej prezes, Robert Ogór.

Warto w tym miejscu wskazać, że Polski rynek winny rośnie niemalże nieprzerwanie od 30 lat, osiągając coroczny wzrost w granicach 5 do 10%. Ważnym aspektem jej tutaj kwestia społeczna i tego, w jaki sposób odbierany jest ten produkt w społeczeństwie. W przypadku krajów północnych (do których niewątpliwie zalicza się Polska) winno jest przede wszystkim produktem importowanym, o zabarwieniu produktu „Premium”, co wspiera sprzedaż branży.

Co więcej, należy również zauważyć, że spożycie w przeliczeniu „na głowę” wynosi zaledwie 4l w przypadku Polski, natomiast u naszych południowych sąsiadów jest to ponad 20l, a u Niemców jest to prawie 30l. Tak więc potencjał wzrostu na polskim rynku nadal jest bardzo duży. Szczególnie jeśli dalszej modyfikacji podlegać będą gusta smakowe polaków, ponieważ rosnące aspiracje i progres społeczny są głównym źródłem napędowym dla branży.

Zobacz również:

Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: jakie akcje kupić 2020 | blik co to jest | kurs ropy naftowej | dow jones wykres | funt szterling |



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here