Bardzo słabą sesję zanotował w środę lider polskiego e-handlu, spółka Allegro. Zaskoczenie jest podwójne, gdyż dzień wcześniej kurs zrywał się do wzrostów i to przy jednoczesnym wzroście obrotów. Podwójne zaskoczenie, gdyż tak naprawdę powód środowych spadków nie jest niczym nowym.
- Powiększa się konkurencja Allegro w Polsce: Największy konkurent Amazon wchodzi na rynek
- Allegro ma jednak po swojej stronie liczne atuty i świadomość marki budowaną wśród polskich konsumentów od lat
- Po silnie zmiennej sesji środowej, w czwartek akcje Allegro tracą niespełna 3% i osuwają się na poziomy z listopada
Allegro w dół, Amazon wchodzi do Polski
Chodzi o ogłoszenie przez największego konkurenta czyli amerykańskiego Amazona, chęci wejścia na rynek polski. Wczoraj ta firma informowała o pracach nad stroną Amazon.pl, a już działa platforma, na którą mogą zgłaszać się chętni sprzedawcy. Wszystko jest więc na ostatniej prostej. Był to jednak oczekiwany krok, biorąc pod uwagę, że Amazon działa w naszym kraju już od 2014 roku. Posiada 9 centrów logistycznych i szykuje się do otworzenia kolejnego.
Te artykuły również Cię zainteresują
– Wejście Amazona z pewnością wpłynie ożywczo na rynek, co z kolei przełożyć się powinno na pozytywne doświadczenia zakupowe konsumentów. Nie spodziewałbym się jednak, iż Amazon będzie głównym rozgrywającym za dwa lata, a każdy kupujący w sieci rozpocznie od razu zakupy poprzez ten serwis. Nie zapominajmy, że na naszym rodzimym rynku istnieje już marketplace, znany od wielu lat, a jednocześnie otwierają się cały czas kolejne sklepy internetowe, cieszące się wielką popularnością i lojalnością klientów, przywiązanych do marki – komentował Artur Halik, szef sprzedazy w Shoper.
W sumie spółka zatrudnia w Polsce 18 tysięcy pracowników. Otwarcie polskojęzycznego portalu było więc tylko kwestią czasu. Przewagą Amazona jest oczywiście globalny zasięg. Z pewnością wielu z dotychczasowych sprzedawców z Allegro, zacznie sprzedawać także na Amazonie. Nie oznacza to jednak zniknięcia z Allegro, do krótkiego polscy klienci są od lat przyzwyczajeni. Portal zapewnia także bardzo przejrzysty interface.
– Allegro strategicznie i taktycznie od dawna przygotowywało się na ten moment. Wydaje się, że pozycja lokalnego lidera jest silna, a sama firma jest przygotowana na rywalizację z globalnym graczem. Co ciekawe, inwestorzy momentalnie zareagowali powodując nawet 6% spadek akcji Allegro na GPW – komentował Robert Stolarczyk, prezes zarządu PromoTraffic, agencji digitalowej wspierającej polski e-commerce w sprzedaży na rynkach zagranicznych.
65 zł ważnym wsparciem
Z pewnością jednak konkurencja zmusi Allegro do przedstawienia korzystniejszej oferty dla swoich klientów. Wpływ na wyniki poprzez działania Amazona to raczej kwestia na dłuższy termin. Na wykresie mamy jednak mocną przecenę i kurs zaczyna zbliżać się w okolice ceny z debiutu, a więc 65 zł.
– Nie rekomenduję robienia biznesu wyłącznie na samym Amazonie, tak samo jak nie rekomenduję obecności tylko na Allegro. Świadome podmioty z branży e-handlu powinny traktować te miejsca jako dodatkowe – choć często naprawdę spore – źródła zamówień, a główną działalność koncentrować na swoich stronach. Wizja docierania do milionów klientów kusi, ale trzeba pamiętać, że taka sprzedaż jest obarczona wysoką prowizją. Niezależnie od tego, i tak warto przetestować Amazon, by przekonać się, jak wygląda współpraca z tym gigantem i czy w przypadku naszej działalności przełoży się to na efekty – mówił Krzysztof Bartnik, założyciel firmy logistycznej Imker.
Dołącz do największej grupy dyskusyjnej na Facebooku poświęconej GPW: Zyskowna strona giełdy prowadzonej przez Comparic.pl. Zapraszamy do jej aktywnego tworzenia!
Przeczytaj również:
- GPW w ciągu 5 lat będzie liderem wzrostów w Europie, twierdzi Trader21
- Prognozy redakcji Comparic na 2020 rok – GPW
- Jak zarobiłem 0,5 mln zł na GPW – wywiad z Bartłomiejem Zielińskim