Naga Markets



Jak oszczędzać w banku czyli konta oszczędnościowe i lokatyRynek wymiany walut w Polsce na przestrzeni lat przeszedł bardzo długą drogę. Dzisiaj jest to biznes, który rozwija się nie tylko pod względem wielkości, ale także i możliwości, jakie oferuje swoim klientom. Główną rolę odgrywają na nim kantory stacjonarne, kantory internetowe oraz banki, a obecnie rosnącą popularnością cieszą się również fintechy. Roczne obroty na rynku wynoszą niemal bilion złotych, a ich wartość stale rośnie.

Polacy nadal preferują tradycyjne rozwiązania

W ostatnim czasie wiele podmiotów gospodarczych oraz konsumentów zmaga się z bezprecedensowymi skutkami wywołanymi przez pandemię COVID-19, których wpływ na gospodarkę oraz codziennie życie jest niemożliwy do przewidzenia w długim okresie. Globalna gospodarka może wyglądać zupełnie inaczej, kiedy wrócimy do „normalności”. Utrzymywanie dystansu społecznego i inne środki łagodzące pandemię prawdopodobnie zwiększą popyt na usługi cyfrowe. Przyśpieszona cyfryzacja nie ominie również rynku walutowego.

Accenture zbadało potrzeby i zwyczaje walutowe Polaków. W badaniu wzięło udział 1002 osoby o różnej charakterystyce, zwyczajach, poziomie wiedzy i upodobaniach. Profil klienta indywidualnego na rynku wymiany walut można określić za pomocą trzech czynników: potencjału biznesowego, zwyczajów płatniczych oraz zaawansowania cyfrowego. Przy użyciu tych kryteriów wyróżniają się cztery, podstawowe typy osób.

Pionierzy – liderzy innowacyjności

Pionierzy są osobami wykształconymi, które wyróżniają się wysokimi zarobkami. Szczególnie istotne są dla nich rozwiązania umożliwiające wymianę przez Internet lub w aplikacji mobilnej. Pionierzy są grupą, która posiada najwyższe wymagania wobec oferowanych im usług. Ich wysoki poziom świadomości produktowej powoduje, że bez trudu są w stanie ocenić funkcjonalność danej usługi na tle rynku.

Odkrywcy – skarbnica danych

Odkrywcy to osoby młode często podróżujące za granicę w celach zarobkowych lub biorące udział w programach wymiany studenckiej. Chętnie szukają alternatywnych i wygodniejszych form wymiany. Równie często co Pionierzy korzystają z nowoczesnych technologii. Wyróżniają się wysoką aktywnością w Internecie, co zdecydowanie ułatwia analizę ich nawyków i potrzeb walutowych.

Minimaliści – talia kart

Minimaliści to najliczniejsza grupa klientów rynku walutowego. Z wymiany walut korzystają sporadycznie, ale regularnie, zazwyczaj podczas wakacji. Ich zwyczaje płatnicze w kraju znacznie odbiegają od zagranicznych. W Polsce zdecydowaną większość transakcji Minimaliści realizują używając kart płatniczych. Natomiast podczas wyjazdów głównie korzystają z gotówki, pochodzącej z kantorów stacjonarnych. Minimaliści gotowi są korzystać z innych sposobów wymiany walut, ale ich wiedza na ten temat jest ograniczona.

Tradycjonaliści – przywiązani do gotówki

Tradycjonaliści to w głównej mierze osoby powyżej 45 roku życia, pochodzące z mniejszych miejscowości, o wykształceniu średnim lub zawodowym. Charakteryzuje ich silne przywiązanie do gotówki. Z wymianą walut mają do czynienia zazwyczaj podczas wyjazdu za granicę lub otrzymania pieniędzy z zagranicy. Najczęściej korzystają z kantorów stacjonarnych lub bezpośredniego przekazu pieniężnego.

Segment MŚP

Ważną część rynku wymiany walut stanowią również małe i średnie przedsiębiorstwa. Z wymianą walut stykają się one przy okazji handlu zagranicznego, inwestycji zagranicznych czy też zakupu środków trwałych. W celu poznania ich nawyków Accenture przeprowadziło badanie wśród 500 małych i średnich podmiotów gospodarczych, które posiadają regularne potrzeby wymiany walut.

Badanie pokazało, że firmy w celach walutowych głównie korzystają z usług bankowych. Jednak młodsze przedsiębiorstwa znacznie częściej decydują się na wymianę walut w pozabankowych instytucjach. Zdecydowana większość firm wskazuje, że ważna jest dla nich możliwość dokonania transakcji w Internecie oraz w aplikacji moblinej. W opinii przedsiębiorców najważniejsze aspekty, które wymagają poprawy w bankach to wysokie koszty wymiany oraz szybkość z jaką wymienione środki docierają do ich kontrahentów.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Poprzedni artykułML System podwaja zyski dzięki fotowoltaice. Akcje najwyżej od kwietnia
Następny artykułPrezes Pekao: Bank zaprezentuje nową strategię na przełomie roku
Krzysztof Kamiński redaktor Comparic.pl
Wiedzę z zakresu inwestowania oraz produktów finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych, a jej praktyczne zastosowanie zdobywał na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Uczestnik obrotu na największych rynkach giełdowych świata – NYSE, NASDAQ i LSE. Specjalista rynku kontraktów terminowych na surowce, głównie ropy WTI oraz złota. Autor strategii Wide View Strategy (WiViSt), którą doskonalił zgodnie z maksymą „Tnij szybko straty, pozwól zyskom rosnąć”. Zwolennik analizy technicznej. Sukces w inwestycjach zapewnia mu chłodne podejście do analizy wykresów połączone z konsekwencją i żelaznymi zasadami zarządzania kapitałem. W trakcie swej kariery na rynkach finansowych dzielił się swoim doświadczeniem z inwestorami jednego z największych brokerów Forex na świecie. Redaktor telewizji internetowej Comparic24.tv, odpowiedzialny za prowadzenie programów informacyjnych oraz poświęconych tematyce szeroko pojętego tradingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here