Naga Markets



Wprawdzie mamy dopiero październik, ale już teraz warto pomyśleć o ciepłych kurtkach, butach, prezentach na gwiazdkę i przede wszystkim o imprezie sylwestrowej. To powoduje, że już powoli coraz większa ilość z nas wybiera się do sklepów w poszukiwaniu okazji. Łowców promocji nie brakuje także w galeriach handlowych, gdzie po zakończonym sezonie letnim robi się ponownie coraz bardziej tłoczno. Nie przypadkowo szukamy promocji i zniżek, ponieważ chcemy zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy lub kupić coś naprawdę dobrego jakościowo za w miarę niską cenę, a jak wiemy ceny przed świętami bardzo mocno rosną, ponieważ jest to dla nas klientów – ostatni dzwonek.

Dla nas sroga zima i czas świąteczno-sylwestrowy wiąże się z dodatkowymi wydatkami (ciepła odzież, świąteczne prezenty, kreacje sylwestrowe). Pamiętajmy jednak, że pieniądze nie znikają, tylko zmieniają właściciela. Kiedy nasz portfel robi się coraz lżejszy, producenci słodyczy, obuwia i odzieży liczą zyski. Dla nich ten okres to prawdziwe żniwa.

Metodologia

W dzisiejszym artykule opowiem o 3 spółkach, na które warto postawić z perspektywy nadchodzącej zimy i okresu świąteczno-sylwestrowego.

Wybór spółek nie jest przypadkowy, ich przychody za kwartały jesienno-zimowe znacznie odbiegają od tych, generowanych w pozostałych kwartałach. Ponadto sprawdzę także jak kurs tych spółek zachowywał się w okresie od października do marca w ciągu ostatnich 5 lat i czy taki sposób inwestowania przyniósłby lepszy wynik na portfelu niż inwestowanie w te spółki w okresie letnim.

Monnari

Spółka skupia się na tworzeniu własnych kompleksowych kolekcji, skierowanych głównie do kobiet powyżej 30 roku życia, w atrakcyjnym segmencie odzieży markowej. Sezon jesienno-zimowy cechuje większa sprzedaż odzieży wierzchniej (płaszczy, kurtek) relatywnie droższej od okryć wiosenno-letnich. Stąd wartość sprzedaży w sezonie jesienno-zimowym jest zwykle wyższa, niż w sezonie wiosenno-letnim.

Wyniki za I półrocze 2017 były przyzwoite, aczkolwiek znacząco zmniejszył się zysk netto, bo aż o 60%. Spółka wyjaśnia to w raporcie rosnącą presją konkurencyjną i ostrożną polityką cenową podczas ustalania pierwszych cen nowej kolekcji.

Sezonowość w spółce jest bardzo widoczna jeżeli weźmiemy pod uwagę IV kwartał roku, a więc ten, w którym Panie poszukują kreacji na bankiety, imprezy sylwestrowe oraz spotkania świąteczne z rodziną.

Kurs spółki zachowywał się znacznie lepiej w okresie jesienno-zimowym niż w okresie letnim. Monnari jest spółką odzieżową i kształtuje to istotnie lepsze wyniki finansowe zimą, co jak widać – ma odzwierciedlenie także w kursach akcji. Firma godna obserwacji.

Data Kurs Stopa zwrotu
01.10.2012 1,11 zł
31.03.2013 3,33 zł 200,00%
01.10.2013 6,57 zł 97,30%
31.03.2014 9,63 zł 46,58%
01.10.2014 10,44 zł 8,41%
31.03.2015 13,94 zł 33,52%
01.10.2015 17,74 zł 27,26%
31.03.2016 15,76 zł -11,16%
01.10.2016 12,20 zł -32,59%
31.03.2017 10,00 zł -18,03%
01.10.2017 8,97 zł -10,30%
Stopa zwrotu „zima” 327,55%
Stopa zwrotu „lato” 89,01%

Źródło: opracowanie własne

CCC

Spółka chyba wszystkim doskonale znana, mówi się już, że każdy Polak przynajmniej raz w życiu kupował buty w CCC. Spółka Dariusza Miłka jest największą detaliczną firmą obuwniczą w Europie Środkowej i największym producentem obuwia w Europie.

Znaczny wpływ na proporcję sprzedaży w ciągu roku finansowego w tej spółce mają warunki pogodowe oraz sezonowość (szczyt popytu to wiosna i jesień)  Zaburzenie warunków pogodowych może skutkować odłożeniem przez klientów decyzji zakupowych lub też skróceniem sezonu najwyższej sprzedaży.

Tempo rozwoju spółki jest tak szybkie, że z roku na rok ustanawiane są rekordy sprzedaży z metra kwadratowego.

Kurs akcji CCC od wielu lat jest w trendzie wzrostowym. Wyniki odzwierciedlone są w cenie co pokazuje także siłę strategii inwestowania sezonowego – wynik o ponad 90% lepszy.

Data Kurs Stopa zwrotu
01.10.2012 55,40 zł
31.03.2013 70,80 zł 27,80%
01.10.2013 112,75 zł 59,25%
31.03.2014 131,00 zł 16,19%
01.10.2014 127,00 zł -3,05%
31.03.2015 182,90 zł 44,02%
01.10.2015 164,80 zł -9,90%
31.03.2016 159,75 zł -3,06%
01.10.2016 177,00 zł 10,80%
31.03.2017 238,00 zł 34,46%
01.10.2017 289,00 zł 21,43%
Stopa zwrotu „zima” 178,72%
Stopa zwrotu „lato” 87,16%

Źródło: opracowanie własne

WAWEL

Co kupujemy na święta? Oczywiście, że masę słodyczy. Nie tylko w formie prezentów, ale robimy także „zapasy” dla siebie, w końcu święta, długi weekend, sylwester, Nowy Rok itd. Stąd też absolutnie nie mogło tutaj zabraknąć tej spółki.

Wawel to jedna z najstarszych fabryk cukierniczych w Polsce. Oferuje kilkadziesiąt rodzajów produktów, w tym czekolady, bombonierki, wafle, batony, cukierki, karmelki, kakao. Wyroby spółki sprzedawane są głównie na rynku krajowym.

Działalność spółki charakteryzuje się sezonowością, która wynika wprost ze struktury produkowanych i sprzedawanych wyrobów. Ze względu na fakt, iż 75% – 80% sprzedaży stanowią wyroby z grupy czekolady nadziewanej, czekolady pełnej oraz cukierków czekoladowych, ich sprzedaż maleje w miesiącach wiosennoletnich, przy czym najniższy poziom przypada na II kwartał. Największe przychody i zyski są generowane w I i IV kwartale roku kalendarzowego.

Inwestycja sezonowa w Wawel okazałaby się inwestycją również znacznie lepszą od inwestowania w pozostałym okresie roku, gdzie wynik osiągnął nawet stopę ujemną.

Data Kurs Stopa zwrotu
01.10.2012 668,00 zł
31.03.2013 795,00 zł 19,01%
01.10.2013 1 019,00 zł 28,18%
31.03.2014 1 365,00 zł 33,95%
01.10.2014 998,05 zł -26,88%
31.03.2015 1 235,10 zł 23,75%
01.10.2015 1 279,00 zł 3,55%
31.03.2016 1 000,00 zł -21,81%
01.10.2016 899,90 zł -10,01%
31.03.2017 1 030,00 zł 14,46%
01.10.2017 995,00 zł -3,40%
Stopa zwrotu „zima” 76,55%
Stopa zwrotu „lato” -15,63%

Źródło: opracowanie własne

Podsumowanie

Inwestując w kilka spółek, które generują największe obroty w okresie jesienno-zimowym lub które wychodzą wtedy „in plus” jest zatem opłacalne z perspektywy powyższych założeń i wyników analizy.

Warto jednak dodać, że jako okres inwestycji przyjęliśmy ostatni i pierwszy kwartał każdego roku, a nie okres po wynikach (spółki mają różne terminy publikacji raportów), co nieco może zniekształcać obraz odzwierciedlenia wyników finansowych w kursie.

Należy natomiast pamiętać, że często spółki podają informacje o miesięcznej sprzedaży, które już częściowo odkrywają karty. Drugą sprawą jest metoda Buffetta, czyli fizyczna weryfikacja, czy firma ma klientów – po prostu udajemy się do sklepu np. CCC i sprawdzamy czy świeci pustkami tuż przed świętami, czy może trzeba czekać kilkanaście minut w kolejce (oczywiście oczekiwanie w kolejce jest tutaj jak najbardziej pozytywnym znakiem, chyba że wynika ono z problemów z personelem).

Autor: Krzysztof Strauchmann, http://www.pieniadzenagieldzie.pl/



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here